Verksamhetschef NTF Jönköping daniel.qvarnstrom@ntf.se 036-162556
Här visas våra senaste pressmeddelanden.
Bra, men inte tillräckligt. Det säger forskare vid VTI och NTF om förändringen av trafikförordningen för A-traktorer som regeringen nyligen beslutade om. Också körkortsutbildningen måste göras om, ...
Över 13 000 gående skadas årligen i trafiken och den vanligaste olyckstypen är halkolyckor vintertid. NTF arbetar för att minska antalet fallolyckor och har därför undersökt hur väl snöröjning och ...
I Blekinge län använder 96 procent av förare bilbältet. Det är samma siffra som riksgenomsnittet i Sverige. Men trots att så många använder bälte så är ungefär var tredje omkommen personbilsförare ...
Medelhastigheten på kommunala gator har minskat, men förarna behöver fortfarande bli bättre på att hålla hastigheterna, framför allt på gator med hastighetsgräns 40 km/tim. Det visar den årliga tät...
Vi har under året sett ett antal uppmärksammade olyckor med tragisk utgång där de inblandade varit ungdomar sittande i baksätet. Efter att ha analyserat data från akutsjukvården i hela landet kan N...
Användningen av cykelhjälm ökar i Sverige. För första gången på åtta år är trenden tydlig. Ökningen gäller för både vuxna och barn och Blekinge län följer den nationella utvecklingen. 51 procent i ...
Nationalförening för Trafiksäkerhetens Främjande, NTF lanserar en ny webbutbildning som riktar sig till cykelhandlare. NTF har en unik ställning som opartisk aktör inom trafiksäkerhetsområdet och v...
I Blekinge län använder 96 procent bälte. Det är samma som riksgenomsnittet. Nationellt ökar bältesanvändningen i tätort från 95 till 96 procent visar NTF:s årliga bältesmätning som genomförs i lan...
I Blekinge län använder 95 procent bälte, enligt NTF:s årliga bältesmätning. Undersökningen genomförs i samtliga kommuner och bygger på över 350 000 observationer. Eftersom kvinnorna ökar sin använ...
Här visas de senaste 7 dagarnas artiklar.
Nyheter P4 Sörmland, lör 23 sep 2023
Nyheter. Nyheter i P4 Sörmland halv tolv. Först ska det handla om användningen av cykelhjälm bland barn. Fyra av fem barn under 15 år använder cykelhjälm men färre gör det i socialt utsatta områden. Lars Norrkvist är verksamhetschef på NTF i Sörmland. När vi ser om vi ser i sådana områden då är det vanligare att barn är utan cykelhjälm. Sen om de är från utlandsfödda föräldrar eller inte men det är ju barn i det som vi kallar för miljonområdena. Där är cykelanvändningen lägre cykelhjälmsanvändningen lägre. Lars Norrkvist säger att det är svårt att nå ut med information om att barn under 15 år enligt lag måste ha hjälm.
Sveriges Radio, lör 23 sep 2023
Lyssna från tidpunkt: Publicerat idag kl 11.00 Fyra av fem barn under 15 år använder cykelhjälm. Men det är färre som gör det i socialt utsatta områden, enligt trafikorganisationen NTF. Ameer Al-Hasoon p4sormland@sr.se Foto: Åserud, Lise/NTB.
Nyheter P4 Sörmland, fre 22 sep 2023
Ja alltså sex vargar är ju framtaget för att det är den genomsnittliga storleken på ett revir i Sverige under året. Det viktiga är egentligen inte att skjuta sex vargar. Det viktiga är att följa syftet att tömma reviret för att minska tätheten. Och Urban Hedqvist var den som intervjuade. Så ska vi till en väg utanför en skola där det körs alldeles för fort. För en månad sedan mätte NTF hastigheten utanför Råby skola i Nyköping och de fick uppleva bilar som körde över hundra kilometer i timmen på 50 sträckan utanför skolan. Mattias Olsson är förälder och har barn på skolan och bor också i området. Men det är ju läskigt såklart när vi har barn i närheten barn som bor som inte kan gå till skolan själva på grund av att hastigheten inte hålls.
Sex vargar är framtaget för att det är den genomsnittliga storleken på ett revir i Sverige under året. Det viktiga är inte att skjuta sex vargar. Det viktiga är att tömma reviret för att minska tätheten. Urban Hedqvist var det som intervjuade viltanläggaren Marcus Södling. Så ska vi till en väg utanför en skola där det körs alldeles för fort. För en månad sen mätte NTF hastigheten utanför Råby skola i Nyköping. De fick uppleva bilar som körde över 100 km i timmen på 50-sträckan utanför skolan. Mattias Olsson är förälder och har barn på skolan och bor också i området. Det är läskigt när vi har barn i närheten och barn som bor som inte kan gå till skolan på grund av att hastigheten inte hålls.
Så ska jag köra en timme för att komma till jobb och sen jobba 24 timmar. Ja då blir den timmen inte så lång. Men ska jag köra en timme och sen bara jobba ett timme. Då blir den timmen mycket längre. Och reporter här är Erik Wished. Så ska vi till en väg utanför en skola där det körs alldeles för fort? För en månad sen mätte MTF hastigheten utanför Råby skola i Nyköping. Och de fick uppleva bilar som körde över 100 km i timmen på 50 sträckan utanför skolan. Mattias Olsson är förälder och har barn på skolan och bor också i området. Nej men det är ju läskigt såklart. När vi har barn i närheten. Barn som bor som inte kan gå till skolan själva på grund av att hastigheten inte hålls. Och hur blir det för dina barn då?
Sveriges Radio, fre 22 sep 2023
Lyssna från tidpunkt: Publicerat idag kl 08.19 För en månad sen mätte Nationella trafiksäkerhetsförbundet, NTF, hastigheten utanför en skola i Nyköping och de fick uppleva bilar som körde över 100 km/h. ”Det är ju läskigt så klart när vi har barn i närheten”, säger föräldern Mattias Olsson med barnen Ville och Pelle. Anneli Koskinen p4sormland@sverigesradio.se Föräldern Mattias Olsson med barnen Ville och Pelle vid skolan där många kör för fort. Foto: Anneli Koskinen / Sveriges Radio.
Morgon i P4 Sörmland, fre 22 sep 2023
Ser ni någonting där ute i trafiken som ni vill tipsa oss om då når ni oss på 020 999 444. Från Johanna till Peter Vidén, lokala nyheter. Då handlar det om bilister som kör lite för fort. Ja, eller mycket för fort. Fartårar kan man väl säga, enkelt uttryckt. Det är i alla fall så. För en månad sen så mätte ju NTF hastigheten utanför Roby skolan i Nyköping. De fick uppleva bilar som körde över 100 km i timmen på den här sträckan utanför skolan som är en 50-sträcka. Vår reporter Anneli Koskinen var utanför skolan i morse och träffade föräldrar och elever. Vi hör vad Mattias Olsson säger om barn i skolan och bor i området. Det är ju läskigt såklart när vi har barn i närheten. Barn som bor som inte kan gå till skolan själva på grund av att hastigheten inte hålls.
Oskar Lindros. Från och med du. Peter Widén har tittat in här. Det handlar om lokala nyheter och om... Hur säger det? Fartårar? Det gör vi. För en månad sedan så mätte NTF hastigheten utanför Råby skola i Nyköping. Då upptäckte de bilar som körde över 100 km i timmen på den här sträckan utanför skolan. Det är en 50-sträcka. Mattias Olsson har norrbarn i skolan och bor i området. Det är läskigt när vi har barn i närheten. Barn som bor som inte kan gå till skolan på grund av att hastigheten inte hålls. Hur blir det för dina barn? Vi får lov att köra dem.
I höjd med Sundtorp är det. I övrigt så verkar det rulla på bra ute på vägarna och inga större störningar i tågtrafiken heller. Tipsa oss på Trafikredaktionen, det kan ni göra på 020 999 444. Tack för det Johanna på Trafikredaktionen. Så tar vi och vänder oss till Peter Vidén som är på Nyhetsredaktionen och då handlar det också om trafik. Ja det gör det, för en månad sen så mätte NTF-hastigheten utanför Robi skola i Nyköping. De märkte att bilar körde över 100 km i timmen på den här sträckan utanför skolan som är en 50-sträcka. Vår reporter Anneli Koskinen var där tidigare i morse och träffade några berörda. Nej men det är ju läskigt såklart när vi har barn i närheten, barn som bor som inte kan gå till skolan själva på grund av att hastigheten inte hålls. Hur blir det för dina barn då?
Vi får lov att köra dem. Vi vågar inte släppa dem helt enkelt. Det finns ju inte ens ett övergångsställe här. Hur skulle ni vilja att det såg ut då? Vad skulle ni vilja ha för lösning? I bästa av världen skulle det vara en gångtunnel såklart. Men åtminstone sänkt hastighet och framförallt ett övergångsställe och belysning. Nu skakar Lars Nordqvist från NTF på huvudet. Du vill inte att man ska ha ett övergångsställe. Varför inte? Ett övergångsställe gör att jag som fotgängare känner mig lite tryggare. Jag har en benägenhet att lättare gå över. Om det kommer en bil i 100 km i timmen eller det behövs inte ens den hastigheten. Så kommer det att bli en katastrof. Därför är det här som finns här nu kallat för annanordnad passage.
Det som skulle vara en framkomlig väg är att nån form av farthinder eller naturligtvis den här gångtunneln vore det absolut bästa. Eller en övergång. Passagen sker i olika plan. Då är det en säker passage. En passage som ser ut så här kommer aldrig att bli säker hur man än gör. Nu börjar solen lysa litegrann på oss här i Råby, alltså utanför Nyköping. Lars Nordqvist från NTF och Mattias Olsson, förälder som bor här i Råby också. Tack för att
Ser ni någonting där ute i trafiken som ni vill tipsa oss om då når ni oss på 020 999 444. Från Johanna till Peter Vidén, lokala nyheter. Då handlar det om bilister som kör lite för fort. Ja, eller mycket för fort. Fartårar kan man väl säga, enkelt uttryckt. Det är i alla fall så. För en månad sen så mätte ju NTF hastigheten utanför Roby skolan i Nyköping. De fick uppleva bilar som körde över 100 km i timmen på den här sträckan utanför skolan som är en 50-sträcka. Vår reporter Anneli Koskinen var utanför skolan i morse och träffade föräldrar och elever. Vi hör vad Mattias Olsson säger om barn i skolan och bor i området. Det är ju läskigt såklart när vi har barn i närheten.
I övrigt så verkar det rulla på bra ute på vägarna och inga större störningar i tågtrafiken heller. Tipsa oss på Trafikredaktionen, det kan ni göra på 020 999 444. Tack för det Johanna på Trafikredaktionen. Så tar vi och vänder oss till Peter Vidén som är på Nyhetsredaktionen och då handlar det också om trafik. Ja det gör det, för en månad sen så mätte NTF-hastigheten utanför Robi skola i Nyköping. De märkte att bilar körde över 100 km i timmen på den här sträckan utanför skolan som är en 50-sträcka. Vår reporter Anneli Koskinen var där tidigare i morse och träffade några berörda. Nej men det är ju läskigt såklart när vi har barn i närheten, barn som bor som inte kan gå till skolan själva på grund av att hastigheten inte hålls.
Oskar Lindros. Från och med du. Peter Widén har tittat in här. Det handlar om lokala nyheter och om... Hur säger det? Fartårar? Det gör vi. För en månad sedan så mätte NTF hastigheten utanför Råby skola i Nyköping. Då upptäckte de bilar som körde över 100 km i timmen på den här sträckan utanför skolan. Det är en 50-sträcka. Mattias Olsson har norrbarn i skolan och bor i området. Det är läskigt när vi har barn i närheten. Barn som bor som inte kan gå till skolan på grund av att hastigheten inte hålls.
Det har gjort att vår reporter Anneli Koskinen har tagit sig dit. Varsågod Anneli. Precis, jag är här längs väg 53 som går utanför Nyköping mot Malmköping. Man mätte hastigheten här. Vissa körde över 100 km i timmen trots att det är 50 km i timmen de tider skolan är igång. Mellan 7 och 18 tror jag det var. Lars Nordqvist från NTF, Trafiksäkerhetsförbundet, är här. Det var ni som gjorde mätningarna. Jag har också med mig en förälder som heter Mattias Olsson. Jag börjar med dig Mattias. Vad tänker du om att folk har kört i över 100 km i timmen på den här vägen? Det är läskigt såklart när vi har barn i närheten. Barn som bor som inte kan gå till skolan själva på grund av att hastigheten inte hålls.
är mäktiga djur. Take your mama med Scissor Sisters hör ni i P4 Sörmland. För en månad sen mätte trafikorganisationen NTF hastigheten utanför Robi skola i Nyköping. Det visade sig att bilisterna en del körde riktigt fort. Alldeles för fort jämfört med vad man får köra där. Det har gjort att vår reporter Anneli Koskinen har tagit sig dit. Varsågod Anneli. Precis, jag är här längs väg 53 som går utanför Nyköping mot Malmköping. Man mätte hastigheten här. Vissa körde över 100 km i timmen trots att det är 50 km i timmen de tider skolan är igång.
Örebronyheter, tor 21 sep 2023
. Om den som kör är yngre än 15 år krävs hjälm, men vi rekommenderar att alla som cyklar ska använda hjälm. . Du får inte skjutsa någon på en elsparkcykel. . Det är inte tillåtet att parkera en elsparkcykel på en gång- eller cykelbana, om det inte finns en uppställningsplats eller anordning för parkering av cyklar. Sverige Örebronyheter Källa: NTF NTF:s enkätundersökning genomfördes av Nordic Viewpoint under två veckor i augusti 2023. Totalt svarade 1023 personer från följande städer: Borås, Eskilstuna, Gävle, Göteborg, Halmstad, Helsingborg, Jönköping, Linköping, Lund, Malmö, Norrköping, Stockholm, Uppsala, Varberg, Västerås och Örebro.
Förarnas beteende och brist på kunskap gör att många är negativt inställda till elsparkcyklar som fordon. – Vissa ser elsparkcyklar som ett smidigt och miljövänligt sätt att ta sig fram genom staden medan andra anser att de är livsfarliga. Flera uttrycker oro över bristande efterlevnad av trafikregler, aggressiva körstilar och att de är farliga för fotgängare, berättar Malin Lundgren på NTF Väst. Nästan 30% har inte koll på förbudet att köra på gångbanor och trottoarer. 23% saknar kunskap om att parkering inte är tillåten på gångbanor, trottoarer och cykelbanor. – Många missar att elsparkcykel faktiskt klassas som en cykel i de flesta fall. Det handlar om var man får köra och hur elsparkcykeln och du som förare ska vara utrustad. Vi behöver öka kunskapen om vad som gäller.
Olyckorna med elsparkcyklar ökar, två av tre har inte koll på reglerna. I september förra året infördes nya regler för elsparkcyklar. Målet var att förbättra framkomligheten, trafiksäkerheten och skapa trygghet för alla de som rör sig på våra gångbanor. Men reglerna är oklara för många, och flera är negativt inställda till elsparkcyklar som en del av stadstrafiken. Uppgifterna kommer från en enkät som på uppdrag från Nationella trafiksäkerhetsförbundet NTF genomförts för att undersöka kännedomen om reglerna för elsparkcyklar. Drygt 1000 personer från 16 städer där det finns uthyrning av elsparkcyklar svarade. Resultaten visar att det finns delade meningar kring allmänhetens förståelse och upplevelser av detta transportalternativ. Okunskap om både nya och tidigare regler De nya reglerna gäller parkeringsförbud på gångbanor, trottoarer och cykelbanor samt körförbud på gångbanor och trottoarer. Men ett år efter att de nya reglerna infördes har majoriteten alltså inte koll på vad som gäller.
Där svarade hela 33% att de inte känner till lagkravet om hjälm och 22% vet inte att det är förbjudet att skjutsa på en elsparkcykel. – Vi är inte förvånade över resultatet. Vi ser föräldrar som skjutsar sina barn på elsparkcyklar till skolan och vi ser barn som kör utan hjälm. Och att parkeringsreglerna inte följs har ju länge varit en het fråga, säger Malin Lundgren, verksamhetschef på NTF Väst. Många negativa till elsparkcyklar Statistiken visar att antalet olyckor där elsparkcyklar är inblandade ökar. Förarnas beteende och brist på kunskap gör att många är negativt inställda till elsparkcyklar som fordon. – Vissa ser elsparkcyklar som ett smidigt och miljövänligt sätt att ta sig fram genom staden medan andra anser att de är livsfarliga. Flera uttrycker oro över bristande efterlevnad av trafikregler, aggressiva körstilar och att de är farliga för fotgängare, berättar Malin Lundgren på NTF Väst.
23% saknar kunskap om att parkering inte är tillåten på gångbanor, trottoarer och cykelbanor. – Många missar att elsparkcykel faktiskt klassas som en cykel i de flesta fall. Det handlar om var man får köra och hur elsparkcykeln och du som förare ska vara utrustad. Vi behöver öka kunskapen om vad som gäller. Inte minst hos föräldrar som skjutsar sina barn på elsparkcyklar eller låter barnen köra själva utan hjälm, menar Malin Lundgren, NTF Väst. Detta gäller för elsparkcyklar: Elsparkcyklar ska köras på samma sätt som andra cyklar. Det innebär att du kan köra på cykelvägar och i viss utsträckning även på bilvägar, det är inte tillåtet att köra en elsparkcykel på en trottoar eller gångbana. . Elsparkcykeln ska ha bromsar och ringklocka. . Kör du i mörker ska elsparkcykeln ha fram- och baklyse samt vara utrustad med reflexer.
Teknikens Värld, tor 21 sep 2023
Bristen på kunskap och förarnas beteende bidrar till att olycksantalet ökar, 2021 rapporterades det om 2 445 olyckor där en elsparkcykel var inblandad. 2022 ökade det till 3 283 inrapporterade olyckor. – Vi är inte förvånade över resultatet. Vi ser föräldrar som skjutsar sina barn på elsparkcyklar till skolan och vi ser barn som kör utan hjälm. Och att parkeringsreglerna inte följs har ju länge varit en het fråga, säger Malin Lundgren som är verksamhetschef på NTF Väst. Ungefär var tredje person har inte heller kännedom om att det är förbjudet att köra på trottoarer och gångbanor och var femte person vet inte om att man inte får parkera elsparkcyklar på gångbanor, trottoarer eller cykelbanor. – Vi behöver öka kunskapen om vad som gäller. Inte minst hos föräldrar som skjutsar sina barn på elsparkcyklar eller låter sina barn köra själva utan hjälm, avslutar Malin Lundgren på NTF.
Två av tre har inte koll på de nya reglerna som infördes i september förra året. Under 2022 rapporterades 3 283 olyckor varav fyra stycken med dödlig utgång. Nationella trafiksäkerhetsförbundet, NTF , gav Nordic Viewpoint i uppdrag att genomföra en enkätundersökning som gav svaret att hela 65 procent av de medverkande svarade att de inte känner till eller känner sig osäkra på reglerna som kretsar kring elsparkcyklar. I september 2022 infördes nya regler för att förbättra trafiksäkerheten, underlätta framkomligheten och skapa större trygghet för alla som rör sig på gångbanor och trottoarer.
Ungefär var tredje person har inte heller kännedom om att det är förbjudet att köra på trottoarer och gångbanor och var femte person vet inte om att man inte får parkera elsparkcyklar på gångbanor, trottoarer eller cykelbanor. – Vi behöver öka kunskapen om vad som gäller. Inte minst hos föräldrar som skjutsar sina barn på elsparkcyklar eller låter sina barn köra själva utan hjälm, avslutar Malin Lundgren på NTF. Så säger regelverket gällande elsparkcykel Provkörning av Kymco CV3
Falköpings Tidning, tis 19 sep 2023
Nyheter P4 Gävleborg, tis 19 sep 2023
Håller du med om att det är ett äppelår? Absolut. Men vad sa det? Det används. Det sorteras tillsammans med matavfallet för att byggas. Reporter här Christian Bruse bor Linder. Olyckorna med elspark cyklar ökar och två av tre användare har inte koll på reglerna. Det visar en enkät som har genomförts bland annat i Gävle på uppdrag av Nationella Trafiksäkerhetsförbundet NTF. Bandets spelarna Ellen Jansson och Melinda Altberg från Etsbyn har båda tagits ut till Bandelandslagets ursäktssamling i Örebro kommande helg. Elva nya spelare tar plats i truppen när förbundskapten Krister Andersson och assisterande förbundskapten.
Vi väger in kanske mellan ett till ett och ett halvt ton äpplen om dagen. Håller du med om att det är ett äppelår? Absolut. Men vad sa det? Det används. Det sorteras tillsammans med matavfallet för att byggas. Reporter här Christian Bruse bor Linder. Olyckorna med elspark cyklar ökar och två av tre användare har inte koll på reglerna. Det visar en enkät som har genomförts bland annat i Gävle på uppdrag av Nationella Trafiksäkerhetsförbundet NTF. Bandets spelarna Ellen Jansson och Melinda Altberg från Etsbyn har båda tagits ut till Bandelandslagets ursäktssamling i Örebro kommande helg. Elva nya spelare tar plats i truppen när förbundskapten Krister Andersson och assisterande förbundskapten.
Sveriges Radio, tis 19 sep 2023
Lyssna från tidpunkt: Publicerat idag kl 15.15 Rattfylleridömda kan få behålla körkort. Senaste tio åren har över 16 tusen personer i Sverige gjort det, och i dag finns runt 2300 såna körkort i landet. Men det finns vissa krav för att få det. Ellen Zettergren ellen.zettergren@sverigesradio.se Petra Hanson på Nationella trafiksäkerhetsförbundet Skaraborg. Foto: Joakim Nilsson/Sveriges Radio / Erik Simander/TT
Västerås stad, tis 19 sep 2023
Mobilitetsdagen i Västerås anordnas årligen i samband med denna vecka. Datum: 22 september 2022 Tid: 10 - 18 Plats: Fiskartorget Pris: Gratis (gäller ej cykelservice som kostar 300 kronor) Program för Mobilitetsdagen i Västerås Prata med energi- och klimatrådgivare om hur du kan spara pengar och energi i ditt hushåll. Prata med trafikplanerare om hållbar mobilitet, trafiksäkerhet, cykelbanor och massa annat. Kika in i VL:s elbuss och prata kollektivtrafik. NTF visar olika typer av cykelhjälmar. Barn kan färglägga en varselväst som de får ta med hem. Begränsat antal platser. Ge din cykel en enklare service för 300 kr. Läs mer i länken nedan. Begränsat antal platser. Prova på att åka elsparkcykel och titta på vår ellådcykel. Vill du inspirera andra eller bli inspirerad av alla hållbara resesätt och aktiviteter som pågår i Europa under Europeiska mobilitetsveckan?
Årets mobilitetsdag lyfter ett aktuellt tema – spara energi. Kom till Fiskartorget 22 september och möt representanter från Västerås stad, VL och NTF. Du kan bland annat träffa stadens trafikplanerare, energi- och klimatrådgivare och kika in i VL:s elbuss. Du kan även göra service på din cykel och det ordnas aktiviteter för barnen. Den 16 till 22 september varje år ordnas den Europeiska mobilitetsveckan. Det är ett initiativ från EU för att underlätta och uppmuntra till hållbara resor och transporter. Mobilitetsdagen i Västerås anordnas årligen i samband med denna vecka.
Eftermiddag i P4 Gävleborg, tis 19 sep 2023
Håller du med om att det är ett äppelår? Ja, absolut. Men, vad sa du? Det används, det sorteras tillsammans med matavfallet för att bli gas? Ja. Reporter här Kristian Brusebo Linder. Olyckorna med elsparkcyklar ökar och två av tre användare har inte koll på reglerna. Det visar en enkät som har genomförts bland annat i Gävle på uppdrag av Nationella Trafiksäkerhetsförbundet, NTF. Bandespelarna Ellen Jansson och Melinda Altberg från Etsbyn har båda tagits ut till bandelandslagets ursättssamling i Örebro kommande helg. Elva nya spelare tar plats i truppen när förbundskapten Krister Andersson och assisterande förbundskapten Frida Rutqvist samlar laget inför kommande landskamper. Tack så mycket för det, Agneta Sundberg. Lokala nyheter alltså. Jag har dåliga nyheter vad det gäller väderkartan. De dåliga nyheterna är att den som tänkte vara uppe och titta på stjärnor eller eventuellt Norskenin.
Nyheter P4 Skaraborg, tis 19 sep 2023
Vi får en nyhetsuppdatering från P4 Skaraborgs Sveriges radio. Den som döms för rattfylleri har möjlighet att behålla körkortet om man installerar ett alkohol-lås. De senaste tio åren har över 16 000 personer i vårt land gjort det. Det är också flest i Europa, enligt Transportstyrelsen. Vi hör Petra Hansson på Nationella Trafiksäkerhetsförbundet. Sitter man i en situation där man är tvungen att använda sin bil är det ett bra alternativ att kunna fortsätta köra tack vare det här. Förhoppningsvis får man hjälp under tiden. Man lämnar sig inte bara med rätt utan det ska kalibreras, alkohol-lås och man får gå på kontroller själv också. Det leder förhoppningsvis till ett bättre beteende kring sina drickesvanor.
Skaraborgs Läns Tidning, tis 19 sep 2023
Lyssna från tidpunkt: Publicerat idag kl 13.52 Två av tre har dålig koll på reglerna för elsparkcyklar, samtidigt som man ser ett ökat antal olyckor i landet, enligt NTF. I Örebro län har ökningen gått ännu snabbare än i resten av landet. Vi frågade elever på Virginska gymnasiet i Örebro om de har koll på reglerna. Andreas Morén andreas.moren@sverigesradio.se Simon Schagerström simon.schagerstrom@sverigesradio.se Totalt inträffade 48 olyckor med elsparkcyklar i länet under 2022. Foto: Stina Stjernkvist/TT och Andreas Morén/Sveriges Radio.
Nyheter P4 Värmland, tis 19 sep 2023
Klart är att vi behöver byta ut de äldre så att vi kan motsvara kraven som ställs på filter i dag av de moderna vapen som finns i dag. Reporter Emilia Finne och olyckorna med el sparkcyklar ökar. Det visar en ny undersökning. Vissa kör vårslöst liksom att de bara kör och tänker inte på att man inte hör dem heller. Hanna i Karlstad kör el sparkcykel ibland. 33 procent av de som svarat på undersökningen från Nationella trafiksäkerhetsförbundet känner inte till att barn under 15 år måste ha hjälm och 22 procent vet inte att det är förbjudet att skjutsa på el sparkcyklar. Alla barn jag ser åker ju utan hjälm eller så kanske de till och med åker två för att det sparar pengar och sånt. Jag tror det behövs för att det ska kännas lite säkrare då lägre hastighet lite.
Och så elsparkcyklar. För olyckorna med elsparkcyklar ökar och två av tre har inte koll på reglerna. Det visar en ny undersökning. Vissa kör vårslöst. De bara kör och tänker inte på att man inte hör dem heller. Hanna i Karlstad kör elsparkcykel ibland. 33 procent av de som svarat på undersökningen från Nationella trafiksäkerhetsförbundet- känner inte till att barn under 15 år måste ha hjälm. Och 22 procent vet inte att det är förbjudet att skjutsa på elsparkcyklar. Alla barn jag ser åker ju utan hjälm. Eller så kanske de till och med åker två för att det sparar pengar. Vad tror du behövs för att det ska kännas lite säkrare? Lägre hastighet lite. Alltså kanske en gräns på dem.
Ekot nyhetssändning, tis 19 sep 2023
En dollar handlas för 11,10 kronor på valutamarknaden och euron för 11,89. Vi har en rättelse. I morse sa vi felaktigt att Höganäs kommun köpt tillbaka fastigheter av fastighetsbolaget SBB. Det rätta är att Höganäs kommun köpt fastigheter av SBB, men kommunen har inte ägt de fastigheterna tidigare. Nu inrikes nyheter i korthet. Olyckorna med elsparkcyklar ökar. Det här visar en ny undersökning från Nationella trafiksäkerhetsförbundet. Vissa kör vårslöst, liksom att de bara kör och tänker inte på att man inte hör dem heller. Hanna i Karlstad kör elsparkcykel ibland. 33 % av de som svarat på undersökningen från Nationella trafiksäkerhetsförbundet känner inte till att barn under 15 år måste ha hjälm. Och 22 % vet inte att det är förbjudet att skjutsa på elsparkcyklar. Alla barn jag ser åker ju utan hjälm. Reportrar Agnes Indra Andersdotter och Emilia Finne, P4 Värmland. Så om framtidens gödsel som kan komma från insekter. Just nu pågår ett försök vid Naturbruksgymnasiet Norrvik i Kramfors. Anders Fallén är agronom.
mot en rattfylleridom. Den som döms för rattfylleri har möjlighet att behålla körkortet om man installerar ett alkohollås. De senaste tio åren har över 16 000 personer i Sverige gjort det. Det är också flest i Europa enligt Transportstyrelsen. Petra Hansson på Nationella trafiksäkerhetsförbundet hör vi nu. Sitter man i en sitt där man är tvungen att använda sin bil är det ett bra alternativ att kunna fortsätta köra tack vare det här. Förhoppningsvis får man hjälp under tiden. Man lämnar sig inte bara med rätt utan det ska kalibreras, alkohollås och man får gå på kontroller själv också. Det leder förhoppningsvis till ett bättre beteende kring sina drickesvanor.
Skovdenyheter, tis 19 sep 2023
Eftersom många avtal är långa, vissa bortåt 10 år, är förändringen en lång process, det skriver idag NVT. Och så elsparkcyklar, för olyckorna med elsparkcyklar ökar och två av tre, de har inte koll på reglerna, det visar en ny undersökning. Vissa kör vårslöst, liksom att de bara kör och tänker inte på att man inte hör dem heller. Hanna i Karlstad kör elsparkcykel ibland. 33 procent av de som svarat på undersökningen från Nationella Trafiksäkerhetsförbundet känner inte till att barn under 15 år måste ha hjälm. Och 22 procent vet inte att det är förbjudet att skjutsa på elsparkcyklar. Alla barn jag ser åker ju utan hjälm eller så kanske de till och med åker två för att det sparar pengar och sånt där. Vad tror du behövs för att det ska kännas lite säkrare då?
Idag kan hundägare som får sin hund skadad eller dödad av ett rovdjur endast ansöka om en begränsad ersättning från länsstyrelsen med stöd av vildskadeförordningen. Fritidsklubben är en ny satsning på Gnarps skola i Nordanstix kommun. Det ska ge barn i årskurserna 4-6 möjlighet till roliga aktiviteter och umgänge efter skoltid. Olyckorna med elsparkcyklar ökar och två av tre användare har inte koll på reglerna. Det visar en enkät som har genomförts bland annat i Gävle på uppdrag av Nationella Trafiksäkerhetsförbundet NTF.
Det har snackats väldigt öppet, säger vårklagaren Marit Formo till SVT Nyheter Värmland. Och så ska vi till elsparkcyklar. För olyckorna med elsparkcyklar ökar och två av tre har inte koll på reglerna. Det visar en ny undersökning. Vissa kör vårslöst, liksom att de bara kör och tänker inte på att man inte hör dem heller. Hanna i Karlstad kör elsparkcykel ibland. 33 procent av de som svarat på undersökningen från Nationella trafiksäkerhetsförbundet känner inte till att barn under 15 år måste ha hjälm. Och 22 procent vet inte att det är förbjudet att skjutsa på elsparkcyklar. Alla barn jag ser åker ju utan hjälm eller så kanske de till och med åker två för att det sparar pengar. Vad tror du behövs för att det ska kännas lite säkrare? Lägre hastighet lite. Kanske en gräns på dem.
Miljöpartiets grundare Per Garton är död. Han blev 80 år gammal. Garton var ett av de första språkrören och han avled på sjukhus natten till idag. Gävleföretaget Mackmyra Whiskey knep två priser i årets Whiskey Battle Awards av 100 tävlingsbidrag. Mackmyra Svensk Rök tilldelades guld och Mackmyra Ambassadör bronset. Olyckorna med elsparkcyklar ökar och två av tre användare har inte koll på reglerna. Det visar en enkät som har genomförts bland annat i Gävle på uppdrag av Nationella Trafiksäkerhetsförbundet, NTF. Gävledomaren Mahbod Begge har fått uppdraget att döma morgondagens stormatch i EFA Champions League där Bayern München tar emot Manchester United. Mahbod är assisterande tränare i ett domarteam som leds av huvuddomaren Glenn Nyberg.
Förmiddag i P4 Värmland, tis 19 sep 2023
Det är en ökning med 24 % på ett år. Allra störst är ökningen bland unga i gruppen 18-30 år. Och sammantaget har cirka 52 000 personer en pågående skuldsanering just nu. Och så har vi noterat att det har skett ytterligare en ökning av olyckor med elsparkcyklar. En ny undersökning visar att två av tre inte har koll på reglerna som gäller. Den här undersökningen är gjord av Nationella trafiksäkerhetsförbundet och 33 % som har svarat på undersökningen känner inte till att barn under 15 år måste ha hjälm och att 22 % inte visste att det är förbjudet att skjuta på elsparkcyklar. Du kan höra mer om detta i appen Sveriges Radio Play. Det ska väl vara skjutsa på elsparkcyklar i alla fall? Ja, så ska det ju vara. Jag tror nog och hoppas att det är så.
Ed Sheeran, Eyes Closed, var det du hörde. Du har ju hört att vi pratade elskotrar under morgonen. Elsparkcyklar som en del väljer att kalla det. Vi har en tråd ute i sociala medier, en länk till den här artikeln om det. Det är ju NTF som har gjort en undersökning och frågat över tusen personer hur de tycker om de här reglerna som finns. För jo, det finns regler. Reglerna som finns efterföljs dåligt och folk har inte koll på överlag vad som gäller. Hur de här reglerna ser ut. Två av tre har inte koll på reglerna. Och vi har en fråga knutet till det här.
Och så ska vi till fyrhjul... så ska vi till elparkcyklar för olyckorna med elparkcyklar ökar och två av tre har inte koll på reglerna. Det visar en ny undersökning. Vissa kör vårslöst, liksom att de bara kör och tänker inte på att man inte hör dem heller. Hanna i Karlstad kör elparkcykel ibland. 33 procent av de som svarat på undersökningen från Nationella trafiksäkerhetsförbundet känner inte till att barn under 15 år måste ha hjälm. Och 22 procent vet inte att det är förbjudet att skjutsa på elparkcyklar. Alla barn jag ser åker ju utan hjälm eller så kanske de till och med åker två för att det sparar pengar och sånt där. Vad tror du behövs för att det ska kännas lite säkrare då?
Eftersom många avtal är långa vissa bortåt 10 år är förändringen en lång process det skriver idag NVT. Och så elsparkcyklar för olyckorna med elsparkcyklar ökar och två av tre de har inte koll på reglerna det visar en ny undersökning. Vissa kör vårslöst liksom att de bara kör och tänker inte på att man inte hör dem heller. Hanna i Karlstad kör elsparkcykel ibland. 33 procent av de som svarat på undersökningen från Nationella trafiksäkerhetsförbundet känner inte till att barn under 15 år måste ha hjälm. Och 22 procent vet inte att det är förbjudet att skjutsa på elsparkcyklar. Alla barn jag ser åker ju utan hjälm eller så kanske de till och med åker två för att det sparar pengar och sånt där då. Vad tror du behövs för att det ska kännas lite säkrare då?
Till VF säger Monika Bubbolds miljöpartiet ordförande i teknik- och fastighetsnämnden att det är en citat spännande tomt för att utveckla samhällsservice på. Och så elsparkcyklar för olyckorna med elsparkcyklar ökar och två av tre har inte koll på reglerna. Det visar en ny undersökning. Vissa kör och tänker inte på att man inte hör dem heller. Hanna i Karlstad kör elsparkcykel ibland. 33 procent av de som svarat på undersökningen från nationella trafiksäkerhetsförbundet känner inte till att barn under 15 år måste ha hjälm. Och 22 procent vet inte att det är förbjudet att skjutsa på elsparkcyklar. Alla barn jag ser åker ju utan hjälm. Jag åker två för att det sparar pengar. Vad tror du behövs för att det ska kännas lite säkrare? Lägre hastighet. Kanske en gräns på dem. Reportrar i inslaget var Agnes Indra Andersdotter och Emilia Fine.
Dagens Nyheter, tis 19 sep 2023
Från den första september i fjol blev det förbjudet för elsparkcyklar att köra på gångbanor och trottoarer, samt parkeringsförbud på gång-, cykelbanor och trottoarer. – Tre av tio vet inte att det är förbjudet att köra på gång- och cykelbanor. Lite fler visste att man inte får parkera på gång- och cykelbanor, men även där är det en relativt stor okunskap, Malin Lundgren verksamhetschef på NTF, Nationella trafiksäkerhetsförbundet, som beställt undersökningen, och fortsätter: – Vi hade en föraning om att det här är ett område som många saknar kunskap kring. Fakta. Om undersökningen Endast 34 procent uppgav att de kände till vilka regler som gäller för elsparkcyklar. Resterande svarade antingen nej (17%) eller osäker (49%). 33 procent, kände inte till att barn under 15 år ska ha hjälm när de kör elsparkcykel.
33 procent, kände inte till att barn under 15 år ska ha hjälm när de kör elsparkcykel. 22 procent visste inte att det är förbjudet att skjutsa. 30 procent kände inte till att det är förbjudet att köra på gångbanor. 23 procent vet inte att det är förbjudet att parkera på gång- och cykelbanor samt trottoarer. Undersökningen genomfördes av Nordic Viewpoint på uppdrag av NTF, Nationella trafiksäkerhetsförbundet. Drygt 1 000 personer svarade på enkäten från 16 svenska städer där uthyrning av elsparkcyklar finns. Malin Lundgren menar att det inte är ovanligt att barn kör utan hjälm, eller att föräldrar skjutar barn. Det är något Fredrik Ehrström, polis på Södermalmspolisen, känner igen. – På cykel är det självklart att man använder barnstol och hjälm, men det säkerhetstänket är som bortblåst när man använder elsparkcykel.
Förmiddag i P4 Skaraborg, tis 19 sep 2023
Det är ett snitt på varje dag på hela veckan. Men det är väldigt många som väljer att göra det här. Jag anser inte att det är ett misstag att sätta sig bakom ratten påverkad utan det är ett beslut man tar. Det är där vi behöver förändra beteendet, tycker jag. Det säger alltså Peter Hansson, som är verksamhetschef på NTF i Skaraborg. Ha det så bra
Vi ska hålla oss kvar på det här trafiktemat. Den som döms för rattfylleri har möjlighet att behålla sitt körkort om man installerar ett alkolås. De senaste tio åren har över 16 000 personer i Sverige gjort det. I dag finns runt 2 300 såna här körkort i landet. Det är också flest i Europa, menar Transportstyrelsen på. Petra Hansson har jag med mig på Nationella trafiksäkerhetsförbundet i Skaraborg. Hallå, Petra. Hallå, hallå. Hur går dina tankar kring att vi sticker ut på det här sättet i Sverige med att tidigare dömda rattfyllerister kan behålla sitt körkort med hjälp av att bekosta sitt eget alkolås? Jag tycker att det är bra med alkolås. Sitter man i en situation där man är tvungen att använda sin bil är det en bra alternativ att kunna fortsätta köra tack vare det här.
Förmiddag i P4 Gävleborg, tis 19 sep 2023
Idag kan hundägare som får sin hund skadad eller dödad av ett rovdjur endast ansöka om en begränsad ersättning från länsstyrelsen med stöd av vildskadeförordningen. Fritidsklubben är en ny satsning på Gnarps skola i Nordanstiks kommun. Det ska ge barn i årskurserna fyra till sex möjligheter för roliga aktiviteter och umgänge efter skoltid. Olyckorna med elsparkcyklar ökar. Två av tre användare har inte koll på reglerna. Det visar en enkät som genomförts i Gävle på uppdrag av Nationella trafiksäkerhetsförbundet, NTF. Det är bortknuffat från Guppens men det är valfritt. Det var oklart om han ville stanna. Vi ska fortsätta prata om det med Clara Sagström och Helena Tillstrand alldeles strax. Tack för att ni har tittat på den här avsnittet. Hej
Garton var ett av de första språkrören och han avled på sjukhus natten till idag. Gävleföretaget Mackmyra Whiskey knep två priser i årets Whiskey Battle Awards av hundra tävlingsbidrag. Mackmyra Svensk Rök tilldelades guld och Mackmyra Ambassadör bronset. Olyckorna med elsparkcyklar ökar och två av tre användare har inte koll på reglerna. En enkät har genomförts bland annat i Gävle på uppdrag av Nationella Trafiksäkerhetsförbundet, NTF. Gävledomaren Mahbod Begge har fått uppdraget att döma morgondagens stormatch i EFA Champions League där Bayern München tar emot Manchester United. Mahbod är assisterande tränare i ett domarteam som leds av huvudomaren Glenn Nyberg.
Idag är det så här att hundägare som får sin hund skadad eller döda av rovdjur, de kan söka om att få begränsad ersättning från länsstyrelsen. Då är det vildskadeförordningen som ligger bakom det här. Men där vill man ha ändring på. Man vill ha full ersättning med hänvisning till att rovdjurstammen också har ökat de senaste åren. Vi kan berätta att olyckorna med elsparkcyklar ökar och två av tre som använder det har inte riktigt koll på vilka regler som gäller. Det är NTF, Nationella Trafiksäkerhetsförbundet som har genomfört en enkät bland annat i Gävle om det här. Lars-Erik Abramsson är verksamhetsledare där och han säger så här att han inte är förvånad över resultatet. Han nämner bland annat att han ser föräldrar som skjutsar sina barn på elsparkcyklar till skolan och vi ser barn som kör utan hjälp. Parkeringsregler och sånt inte följs till exempel vid skolor.
Olyckorna med elsparkcyklar ökar och 2 av 3 har inte koll på reglerna. Det visar en ny undersökning från Nationella trafiksäkerhetsförbundet. Hanna från Karlstad ser ofta vuxna och barn som inte följer reglerna. P4 Värmland p4varmland@sverigesradio.se 33 procent av de som svarat på undersökningen känner inte till att barn under 15 år måste ha hjälm. Foto: Bengt Höglind / Sveriges Radio
NTF: Dålig koll på regler för elsparkcyklar
Lyssna från tidpunkt: Publicerat idag kl 09.19 Olyckorna med elsparkcyklar ökar och 2 av 3 har inte koll på reglerna. Det visar en ny undersökning från Nationella trafiksäkerhetsförbundet. Hanna från Karlstad ser ofta vuxna och barn som inte följer reglerna. P4 Värmland p4varmland@sverigesradio.se 33 procent av de som svarat på undersökningen känner inte till att barn under 15 år måste ha hjälm. Foto: Bengt Höglind / Sveriges Radio
Magasinet Paragraf, tis 19 sep 2023
– Jag vill inte gå in på om de som bor i lägenheten har någon hotbild mot sig eller så. Vi tittar absolut på eventuella kopplingar till våldsvågen, om bostaden kan kopplas till någon annan brottsplats och naturligtvis pratar vi med målsägande om vad de tror, säger polisen presstalesman Mats Eriksson till Dagens Nyheter. Enligt färsk statistik från Transportstyrelsen har antalet elsparkolyckor ökat med mer än 30 procent från 2021 till 2022. Nationella trafiksäkerhetsförbundet (NTF) rapporterar samtidigt att omkring 66 procent av de som använder elsparkcyklar inte är medvetna om det lagar som gäller för framförande. Tusen personer fick svara på en enkät, en dryg femtedel visste inte att det råder förbud mot att skjutsa på en elsparkcykel. En tredjedel hade ingen aning om att man inte får köra på gångbanor och trottoarer. En dryg tredjedel visste inte att barn under 15 år måste bära hjälm.
Morgon i P4 Sörmland, tis 19 sep 2023
020 9991. För ett år sen infördes nya regler för dem som kör elsparkcykel. Men enligt Nationella trafiksäkerhetsförbundet, NTF- så är det många som inte har koll på de här reglerna. De handlar bland annat om att man inte får parkera och inte köra var som helst. Nu har vi med oss Lars Nordqvist som är verksamhetsansvarig på NTF Sörmland. God morgon. God morgon. Varför tror du att folk inte har koll på de här reglerna? Jag tror framför allt att man inte känner att man behöver ha koll på det. Tar man körkort får man koll på de flesta regler. Men många av dem som åker de här har inte körkort. Det gör att man inte känner att man har ett behov av att känna till alla regler.
att du var med. Svag med Viktor Leksell. Vi pratade om det här med elsparkcyklarna och att enligt NTF, Nationella trafiksäkerhetsförbundet är många som inte har koll på regler som kom för ett år sen. Även regler som kom tidigare om att barn under 15 år ska ha hjälm när de kör elsparkcykel. Det är lite dålig kunskap om det där, enligt en undersökning som de har gjort. Kerstin Svensson gick ut på stan i Eskilstuna och kollade med folk som kör elsparkcykel om de har koll på reglerna.
Det är så att sen ett år tillbaka, alltså sen september förra året- infördes nya regler för elsparkcyklarna. Det handlar om vart man får parkera, bland annat. Parkeringen är inte tillåten på gångbanor, trottoarer och cykelbanor. Man får heller inte köra på gångbanor och trottoarer. Man ska betrakta det här som en cykel. Men trots de nya reglerna, så säger NTF, Trafikförbundet- att det är många som inte har koll på de här reglerna. De har gjort en enkät om det här. De säger att det är mycket okunskap om de här reglerna. Två av tre har inte koll på det här. Kerstin Svensson gav sig ut i morgontrafik i Eskilstuna- och pratade med folk som åkte elsparkcykel. Vi ska lyssna på det.
hade varit så. Vi har pratat en hel del om elsparkcyklar den här morgonen. Enligt NTF, Nationella trafiksäkerhetsförbundet är det många som inte har koll på de nya regler som infördes för ett år sen. Kerstin Svensson, du är ju morgonens reporter. Du har gått runt på stan i Eskilstuna och pratat med folk om elsparkcyklar. Det intressanta var att när jag tog upp vilken fråga jag skulle ta då backade man lite. Nånstans har man kanske inte riktigt koll på det här.
Vi försöker, men vi har väl läggat på en del uthyrningsföretag. Men vi tycker att det är viktigt att alla tar sitt ansvar. Är man ute och kör ett fordon, så bör man se till att man kan de reglerna som gäller för det fordon man är ute och kör. Precis som om man kör bil eller motorcykel. Det säger Lars Nordqvist, verksamhetsansvarig på NTF i Sörmland. Tack för
Finns det nåt mer ni kan göra? Vi försöker, men vi har väl läggat på en del uthyrningsföretag. Men vi tycker att det är viktigt att alla tar sitt ansvar. Är man ute och kör ett fordon, så bör man se till att man kan de reglerna som gäller för det fordon man är ute och kör. Precis som om man kör bil eller motorcykel. Det säger Lars Nordqvist, verksamhetsansvarig på NTF i Sörmland. Tack för
Morgon i P4 Värmland, tis 19 sep 2023
Frågan är bara om de på tåget hade koll på reglerna. Ja och de regler som folk har dålig koll på det är ju att barn under 15 år ska ha hjälm när de kör elsparkcykel 33 % svarade att de inte kände till lagkravet om hjälm. 22 % visste inte att man inte får skjutsa på elsparkcykel. I den här undersökningen säger en verksamhetschef på NTF att de ser föräldrar som skjutsar barn till skolan på elsparkcyklar och att båda två kanske inte har hjälm. Mycket trafikfarligt, menar de. Jag blir nyfiken på hur elsparkcyklar som finns ute bland Hur hittar de elsparkcyklarna på morgonen när det är stressigt? Barnen ska ha frukost. Ska de springa ut och leta? En del har sina egna, om de skjutsar barnen, kanske.
Förut så sprang man ju på dem på trottoarer och cykelbaden. De bara stod där, men jag tycker inte att det är lika mycket så nu längre. Folk har kanske fattat att man inte får parkera på gång- och cykelbaden eller trottoarer. Det var faktiskt så att de här reglerna infördes i september förra året. Nu har det gått ett år. Men enligt NTF, Trafikföreningen, har de gjort en enkät som visar- att det är många som inte har koll på det här. Det är just det där med parkeringen. Man får inte längre parkera på gångbanor, trottoarer och cykelbanor. Det kan vara vissa som inte har koll på det längre. Men jag tycker också att det där har blivit bättre. Man ser att det är många fler som ställer dem där de faktiskt ska stå.
låten 1 av... Peter Lemark hörde vi där. Det är så att sen ett år tillbaka, alltså sen september förra året- infördes nya regler för elsparkcyklarna. Det handlar om vart man får parkera, bland annat. Parkeringen är inte tillåten på gångbanor, trottoarer och cykelbanor. Man får heller inte köra på gångbanor och trottoarer. Man ska betrakta det här som en cykel. Men trots de nya reglerna, så säger NTF, Trafikförbundet- att det är många som inte har koll på de här reglerna. De har gjort en enkät om det här. De säger att det är mycket okunskap om de här reglerna. Två av tre har inte koll på det här. Kerstin Svensson gav sig ut i morgontrafik i Eskilstuna- och pratade med folk som åkte elsparkcykel. Vi ska lyssna på det.
020 9991. För ett år sen infördes nya regler för dem som kör elsparkcykel. Men enligt Nationella trafiksäkerhetsförbundet, NTF- så är det många som inte har koll på de här reglerna. De handlar bland annat om att man inte får parkera och inte köra var som helst. Nu har vi med oss Lars Nordqvist som är verksamhetsansvarig på NTF Sörmland. God morgon. God morgon. Varför tror du att folk inte har koll på de här reglerna? Jag tror framför allt att man inte känner att man behöver ha koll på det.
Jag blev distraherad av alla de här stränderna. Men du är ute och kollar om nån kör elsparkcykel. Varför gör du det? Ja, för att olyckorna med elsparkcyklar ökar. Det är två av tre som inte har koll på reglerna. Det är en enkät som visar det här, som jag fick syn på i morse som har gjorts på uppdrag från Nationella Trafiksäkerhetsförebundet, NTF. Så jag for ner på en sparkcykel, hade jag velat säga, men så gör inte jag. ner till centralstationen och hittar här, jag försökte plinga på en här men det hörs ingenting, jag hittade ändå tre sparkcyklar och tåget såg jag försvinna iväg. Så misstänkt att det ändå är ett gäng som har tagit sig hit på elsparkcyklar, de används mycket.
Vi Bilägare, mån 18 sep 2023
Sedan tidigare finns regler om att barn under 15 år ska ha hjälm när de kör elsparkcykel samt förbud mot att skjutsa någon på elsparkcykel. – Vi är inte förvånade över resultatet. Vi ser föräldrar som skjutsar sina barn på elsparkcyklar till skolan och vi ser barn som kör utan hjälm. Och att parkeringsreglerna inte följs har ju länge varit en het fråga, säger Malin Lundgren, verksamhetschef på NTF Väst.
Två tredjedelar uppger att de inte har koll på de nya reglerna för elsparkcyklar som infördes för ett drygt år sedan. En ny undersökning visar att många inte har koll på trafikreglerna för elsparkcyklar. 65 procent av de som svarat på en enkät som NTF (Nationella trafiksäkerhetsförbundet) genomfört uppger att reglerna är oklara eller erkänner att de inte har koll. Undersökningen har besvarats av drygt 1 000 personer i 16 städer där det erbjuds uthyrning av elsparkcyklar. Reglerna som infördes för ett drygt år sedan innebär att det råder parkeringsförbud på gångbanor, trottoarer och cykelbanor om det inte finns någon anvisad plats för elsparkcyklarna, och det råder även körförbud på gångbanor och trottoarer.
Nyheter P4 Göteborg, mån 18 sep 2023
Jag utgår från att när slutbetänkande om anmälningsplikt lämnas den 30 september 2024 att den enda plikt vi har som läkare är den mot våra patienter. Hans Andersson, P4 i Göteborg. Olyckor med elsparkcyklar ökade med 30 procent från 2021 till 2022 enligt transportstyrelsen. 3 283 elsparkcykelsolyckor inträffade i fjol i Sverige. Dessutom har två av tre inte koll på de nya reglerna som infördes i september i fjol enligt trafiksäkerhetsorganisationen NTF. De nya reglerna handlade bland annat om parkeringsförbud på trottoarer och cykelbanor och körförbud på gångbanor. Simon Persson, P4 i Göteborg. Att barn och unga läser allt mindre slår brett och nu måste politikerna agera. Det skriver kulturcheferna för landets sex största tidningar i ett gemensamt upprop. Skribenterna vill att alla skolor ska ha bemannade skolbibliotek och skönlitterära böcker. De vill även se en lässatsning i hela grundskolan.
I traktorn fanns förutom föraren även ett barn och efter krocken berättar traktorföraren som står vid sidan av olycksplatsen att alla var oskadda, men att han var i chock och efter olyckan är traktorföraren nu misstänkt för vårdslöshet i trafik. Majen Hermes, P4 i Göteborg. Olyckor med elsparkcyklar ökade med 30 procent från 2021 till 2022. Enligt Transportstyrelsen 3283 elsparkcykels olyckor inträffade i fjol i Sverige. Dessutom har två av tre inte koll på de nya reglerna som infördes i september i fjol enligt Trafiksäkerhetsorganisationen NTF. De nya reglerna handlade bland annat om parkeringsförbud på trottoarer och cykelbanor och körförbud på gångbanor. Simon Persson, P4 i Göteborg. Och vi hörde Majen Hermes där från Görlanda. Annika Stenberg, du vill också berätta något om Görlanda. Ja, fast på vägen längs E6 om du kör förbi Görlanda mot ett södergående mot Kungälv så är den lastbil som står på vägrena ungefär två kilometer innan kodemotet E6 södergående.
Nyheter P4 Östergötland, mån 18 sep 2023
Och de fem svenskar, varav tre från Norrköping, som häktades i Turkiet efter en skottlossning i Istanbul som kopplas till Foxtrot-nätverket, kommer att åtalas i Turkiet, det rapporterar SVT. Olaga vapeninnehav kan ge upp till tre års fängelse i Turkiet. Och så om att två av tre elsparkcykelförare är osäkra på vilka regler som gäller, trots att det har gått ett år sedan nya regler infördes. Det visar en enkätundersökning som Nationella trafiksäkerhetsförbundet, NTF, har gjort i sex år.
Eftermiddag i P4 Göteborg, mån 18 sep 2023
De måste anmäla personer som inte har tillstånd att befinna sig i Sverige. Enligt Hanna Kataoka, ordförande för Läkarföreningen på Salgrenska universitetssjukhuset, skulle detta leda till att läkare flyr sjukhusen. Och fler råkar illa ut på elsparkcyklar. Det var 30 procent fler olyckor med elsparkcyklar i Sverige under hela förra året än dessförinnan. Dessutom har två av tre inte koll på de nya reglerna som infördes i september i fjol, enligt Trafiksäkerhetsorganisationen, NTF. Ingen skadades i tågolyckan här tidigare i dag. Precis. Ett tåg körde in i en traktor i höjd med Görlanda i förmiddags. I traktorn satt en man och ett barn, men båda klarade sig helskinnade. Däremot misstänks mannen nu, föraren alltså, för vårdslöshet i trafik. Det berättar Olof. Fredrik Jarl, vi ska prata om avhopparverksamhet idag. Det är ju väldigt mycket nyheter nu om skjutningar, sprängningar och andra gängkriminella dåd som ju sker runt om oss.
Eftermiddag i P4 Örebro, mån 18 sep 2023
Om man jämför storleken på hjul mot en vanlig cykel eller om man tar sig över en trottoar eller åker i ett potthål så är de här väldigt små hjulen väldigt lätta att ramla om nåt går fel. Dessutom gör den här 20 km i timmen. Om jag inte cyklar i Tour de France eller nåt sånt där så håller en normalcyklist runt 7-10 km i timmen. Det här går minst dubbelt så fort. Vad skulle du och NTF önska för att minska olyckorna men också för att vi lär oss reglerna? Det är väldigt många som är hyresparkcyklar. Där skulle man kunna önska lite mer av hyresparks- och eluthyrningsföretagen. Det låter... De tog på sig lite mer att förklara vad som gäller. Om du hyr en sån här och det är det här och det här som gäller... Framför allt där ska man veta var man ska vara nånstans med den här elcykeln.
Och efter krocken berättar traktorföraren som står vid sidan av olycksplatsen att alla var oskadda men att han var i chock. Och efter olyckan är traktorföraren nu misstänkt för vårslöshet i trafik. Majen Hermes, P4 i Göteborg. Olyckor med elsparkcyklar ökade med 30 procent från 2021 till 2022 enligt transportstyrelsen. 3 283 elsparkcykelsolyckor inträffade i fjol i Sverige. Dessutom har två av tre inte koll på de nya reglerna som infördes i september i fjol enligt trafiksäkerhetsorganisationen NTF. De nya reglerna handlade bland annat om parkeringsförbud på trottoarer och cykelbanor och körförbud på gångbanor. Simon Persson, P4 i Göteborg. Vi hörde Majen Hermes från Görlanda. Annika Stenberg, du vill också berätta något om Görlanda. Ja fast på vägen längs E6 om du kör förbi Görlandamotet södergående mot Kungälv så är den lastbil som står på vägrenan ungefär två kilometer innan Kodimotet E6 södergående.
Eftermiddag i P4 Östergötland, mån 18 sep 2023
De fem svenskar var av tre från Norrköping som häktades i Turkiet efter en skottlossning i Istanbul som kopplas till Foxtrot-nätverket kommer att åtalas i Turkiet, det rapporterar SVT. Olaga vapeninnehav kan ge upp till tre års fängelse i Turkiet. Och så om att två av tre elsparkcykelförare är osäkra på vilka regler som gäller trots att det har gått ett år sen nya regler infördes. Det visar en enkätundersökning som Nationella trafiksäkerhetsförbundet, NTF har gjort i 16 städer, däribland Norrköping och Linköping. Det får avsluta nyheterna med Henni Åman. Halv fyra har klockan passerat. Vädermässigt är det runt 15 grader på de flesta ställen. Det är en molnig kväll som ligger framför oss sen och så drar det regn in under natten. Det kan också ha inslag av oska. Var beredd på det. I morgon är det molnigt, men framåt i eftermiddagen är det mer utrymme för soltemperaturen.
Det innebär också att det är ett år sen reglerna för elsparkcyklar ändrades. Det innebär bland annat att man inte får åka på trottoarer och gångbanor och de får inte parkeras hur som helst. Men trots att reglerna ändrades och blev mer tydliga för ett år sen så fortsätter olyckorna att öka. Jag säger hej till Lars Nordqvist. Du är verksamhetsansvarig för Nationella trafiksäkerhetsförbundet i Örebro län. Hallå, Lasse. Hej, hej. Hur är läget med dig i dag? Det är rätt bra, tycker jag. Vi ska prata om reglerna och hur folk sköter sig på elsparkcyklarna. För en stund sen träffade vi några gymnasieelever utanför Brigginska skolan. Då är vi i Örebro. Vi pratade om elsparkcyklar och om att olyckorna har ökat och att många inte har koll på reglerna om vad som gäller i trafiken.
Enligt Hanna Kattaåka som är ordförande för läkarföreningen på Sahlgrenska universitetssjukhuset skulle detta leda till att läkare flyr sjukhusen för att man inte vill göra detta helt enkelt. Och fler råkar illa ut på elsparkcyklar. Det var 30 procent fler olyckor med elsparkcyklar i Sverige under hela förra året än under året dessförinnan. Dessutom har 2A3 inte koll på de nya reglerna som infördes i september i fjol. Detta menar Trafiksäkerhetsorganisationen, NTF. Och gatukonstnären och provokatören Dan Park döms till fyra månaders fängelse för hets mot folkgrupp. Det är Malmö tingsrätt som har kommit fram till att han gjort sig skyldig till sex olika brott genom inlägg på Twitter numera...
Sveriges Radio, mån 18 sep 2023
Antalet olyckor med elsparkscyklar ökade med över 30 procentenheter från 2021 till 2022, rapporterar Aftonbladet Samtidigt har två av tre inte koll på de nya reglerna som infördes i september förra året, enligt NTF. P4 Stockholm p4stockholm@sverigesradio.se Foto: Stina Stjernkvist/ TT
Regeringens satsning på skolbibliotek från 2025 ser kulturcheferna som ett bra men otillräckligt första steg. Tove Mattsson, P4 i Göteborg. Olyckor med elsparkcyklar ökade med 30 procent från 2021 till 2022 enligt Transportstyrelsen. 3 283 elsparkcykelsolyckor inträffade i fjol i Sverige. Dessutom har två av tre inte koll på de nya reglerna som infördes i september i fjol enligt Trafiksäkerhetsorganisationen NTF. De nya reglerna handlade bland annat om parkeringsförbud på trottoarer och cykelbanor och körförbud på gångbanor.
De vill även se en lässatsning i hela grundskolan. Regeringens satsning på skolbibliotek från 2025 ser kulturcheferna som ett bra men otillräckligt första steg. Tove Mattsson, P4 i Göteborg. Olyckor med elsparkcyklar ökade med 30 procent från 2021 till 2022 enligt Transportstyrelsen. 3 283 elsparkcykelsolyckor inträffade i fjol i Sverige. Dessutom har två av tre inte koll på de nya reglerna som infördes i september i fjol enligt Trafiksäkerhetsorganisationen NTF. De nya reglerna handlade bland annat om parkeringsförbud på trottoarer och cykelbanor och körförbud på gångbanor.
Nyheter P4 Stockholm, mån 18 sep 2023
Trygghetsmätningen genomförs årligen sen 2020 i samverkan mellan polis och kommuner i Stockholms län. Syftet är att få ett underlag till de regionala och lokala lägesbilderna. De tidigare mätningarna från 2020 och 2021 är viktiga underlag för polisen och kommuner i det lokala brottsförebyggande och trygghetsskapande arbetet. Antalet olyckor med elsparkcyklar ökade med över 30 % från 2021 till 2022. Det visar statistik från Transportstyrelsen. Det här rapporterar Aftonbladet. Samtidigt kommer rapporter från Trafiksäkerhetsorganisationen, NTF att två av tre inte har koll på de nya reglerna som infördes i september förra året. Det är skrämmande att så få vet vad som gäller, säger Lars Nordqvist, verksamhetsansvarig på NTF. Det blir en solig dag i dag. Lite höga molnslöjor...
Syftet är att få ett underlag till de regionala och lokala lägesbilderna. De tidigare mätningarna från 2020 och 2021 är viktiga underlag för polisen och kommuner i det lokala brottsförebyggande och trygghetsskapande arbetet. Antalet olyckor med elsparkcyklar ökade med över 30 % från 2021 till 2022. Det visar statistik från Transportstyrelsen. Det här rapporterar Aftonbladet. Samtidigt kommer rapporter från Trafiksäkerhetsorganisationen, NTF att två av tre inte har koll på de nya reglerna som infördes i september förra året. Det är skrämmande att så få vet vad som gäller, säger Lars Nordqvist, verksamhetsansvarig på NTF. Det blir en solig dag i dag. Lite höga molnslöjor...
Lyssna från tidpunkt: Publicerat idag kl 10.12 Olyckorna med elsparkcyklar ökar i Sverige. Det visar statistik från Transportstyrelsen. Dessutom har få koll på reglerna, enligt trafiksäkerhetsorganisationen NTF. Simon Persson simon.persson@sverigesradio.se Var tredje elsparkcykel olaglig – kör för fort 0:31 min ‧ Nya siffror: Olyckor med elsparkcyklar ökar kraftigt 0:30 min ‧ Foto: Christine Olsson/TT Nyhetsbyrån
Olyckorna med elsparkcyklar ökar i Sverige. Det visar statistik från Transportstyrelsen. Dessutom har få koll på reglerna, enligt trafiksäkerhetsorganisationen NTF. Simon Persson simon.persson@sverigesradio.se Foto: Christine Olsson/TT Nyhetsbyrån
Förmiddag i P4 Stockholm, mån 18 sep 2023
Syftet är att få ett underlag till de regionala och lokala lägesbilderna. De tidigare mätningarna från 2020 och 2021 är viktiga underlag för polisen och kommuner i det lokala brottsförebyggande och trygghetsskapande arbetet. Antalet olyckor med elsparkcyklar ökade med över 30 % från 2021 till 2022. Det visar statistik från Transportstyrelsen. Det här rapporterar Aftonbladet. Samtidigt kommer rapporter från Trafiksäkerhetsorganisationen, NTF, att två av tre inte har koll på de nya reglerna som infördes i september förra året. Det är skrämmande att så få vet vad som gäller. Det säger Lars Nordqvist, verksamhetsansvarig på NTF. Det blir en solig dag i dag. Lite höga molnslöjor bara. 15-18 grader, en sydostlig vind med friska vindbiar. I kväll och i natt omkring halvklart på småtimmarna, som mulande på västerifrån, följs av regn. Vi tar mig åter till Västberga och Västbergavägen. Korsningen Västberga gårdsväg är alldeles i höjd med polishuset. Tidigare olyckan med en lastbil är inblandad. Nu har man så smått börjat släppa förbi trafiken där, så inte längre är helt avstängt.
Trygghetsmätningen genomförs årligen sen 2020 i samverkan mellan polis och kommuner i Stockholms län. Syftet är att få ett underlag till de regionala och lokala lägesbilderna. De tidigare mätningarna från 2020 och 2021 är viktiga underlag för polisen och kommuner i det lokala brottsförebyggande och trygghetsskapande arbetet. Antalet olyckor med elsparkcyklar ökade med över 30 % från 2021 till 2022. Det visar statistik från Transportstyrelsen. Det här rapporterar Aftonbladet. Samtidigt kommer rapporter från Trafiksäkerhetsorganisationen, NTF, att två av tre inte har koll på de nya reglerna som infördes i september förra året. Det är skrämmande att så få vet vad som gäller. Det säger Lars Nordqvist, verksamhetsansvarig på NTF. Det blir en solig dag i dag. Lite höga molnslöjor bara. 15-18 grader, en sydostlig vind med friska vindbiar. I kväll och i natt omkring halvklart på småtimmarna, som mulande på västerifrån, följs av regn.
Däckavisen, mån 18 sep 2023
Sommardäcken är utslitna när mönsterdjupet når under 1,6 millimeter, vilket är den lagliga gränsen för personbilar på sommaren. – När vi nu genomför årets Däckrazzia hoppas vi få svar på om bilisterna har blivit bättre på att ha koll på sina däck i Tomelilla, säger Mats Hedfors. Däckrazzior i olika delar av landet Däckrazzia är en samverkan mellan Energimyndigheten, VTI, Däckbranschens informationsråd, NTF och Bilprovningen. Däckrazzior genomförs i år i Jämtland, Stockholm, Södermanland, Västra Götaland, Skåne och på Gotland. Däckrazziorna genomförs i anslutning till Polisens ordinarie trafikkontroller. När trafikkontrollen är klar erbjuds föraren att få bilens däck undersökta. Däckkontrollen är frivillig.
Av 112 kontrollerade bilar hade sju olagligt mönsterdjup på under 1,6 millimeter på ett eller flera däck. Detta motsvarar drygt sex procent. – Även om det är ett mindre statistiskt underlag pekar resultaten från förra året mot att det var mer än dubbelt så många som körde med däck med olagligt mönsterdjup i Tomelilla jämfört med på andra platser där Däckrazzia genomförs, säger Mats Hedfors, NTF. Risken för vattenplaning ökar med minskat mönsterdjup. Från cirka tre millimeter och mindre minskar greppet på våt väg mer. Viktigt att ha koll När däcken slits förändras däckens egenskaper. Vissa egenskaper blir bättre, till exempel grepp på torrt underlag, bullernivå och rullmotståndet. Däremot försämras däckets grepp när det är vått på vägen, eftersom däckmönstrets förmåga att leda undan vattnet minskar. – Det är viktigt att hålla koll på mönsterdjupet.
Dagens Industri, mån 18 sep 2023
Två av tre har inte koll på vilka regler som gäller för elsparkcyklar. Det visar resultatet från en enkät som Nationella trafiksäkerhetsförbundet NTF låtit göra. ”Vi är inte förvånade över resultatet”, säger Malin Lundgren, verksamhetschef på NTF Väst, i ett pressmeddelande. I september i fjol infördes en rad nya regler för de omdebatterade elsparkcyklarna. Det blev då förbjudet att parkera på gångbanor, trottoarer och cykelbanor och förbjudet att köra på både gångbanor och trottoarer. Men få har koll på vad som egentligen gäller, visar NTF:s enkät med 1.000 personer från de 16 städer där det finns uthyrning av elsparkcyklar.
Skillingaryd.nu, mån 18 sep 2023
Flera uttrycker oro över bristande efterlevnad av trafikregler, aggressiva körstilar och att de är farliga för fotgängare, berättar Malin Lundgren på NTF Väst. – Många missar att elsparkcykel faktiskt klassas som en cykel i de flesta fall. Det handlar om var man får köra och hur elsparkcykeln och du som förare ska vara utrustad. Vi behöver öka kunskapen om vad som gäller. Inte minst hos föräldrar som skjutsar sina barn på elsparkcyklar eller låter barnen köra själva utan hjälm, menar Malin Lundgren, NTF Väst. NTF:s enkätundersökning genomfördes av Nordic Viewpoint under två veckor i augusti 2023. Totalt svarade 1023 personer från följande städer: Borås, Eskilstuna, Gävle, Göteborg, Halmstad, Helsingborg, Jönköping, Linköping, Lund, Malmö, Norrköping, Stockholm, Uppsala, Varberg, Västerås och Örebro.
Nyheter I september förra året infördes nya regler för elsparkcyklar. Målet var att förbättra framkomligheten, trafiksäkerheten och skapa trygghet för alla de som rör sig på våra gångbanor. Men reglerna är oklara för många och flera är negativt inställda till elsparkcyklar som en del av stadstrafiken. Uppgifterna kommer från en enkät som på uppdrag från Nationella trafiksäkerhetsförbundet NTF genomförts för att undersöka kännedomen om reglerna för elsparkcyklar. Drygt 1000 personer från 16 städer där det finns uthyrning av elsparkcyklar svarade. Resultaten visar att det finns delade meningar kring allmänhetens förståelse och upplevelser av detta transportalternativ. Okunskap om både nya och tidigare regler De nya reglerna gäller parkeringsförbud på gångbanor, trottoarer och cykelbanor samt körförbud på gångbanor och trottoarer. Men ett år efter att de nya reglerna infördes har majoriteten alltså inte koll på vad som gäller.
Där svarade hela 33% att de inte känner till lagkravet om hjälm och 22% vet inte att det är förbjudet att skjutsa på en elsparkcykel. – Vi är inte förvånade över resultatet. Vi ser föräldrar som skjutsar sina barn på elsparkcyklar till skolan och vi ser barn som kör utan hjälm. Och att parkeringsreglerna inte följs har ju länge varit en het fråga, säger Malin Lundgren, verksamhetschef på NTF Väst. Många negativa till elsparkcyklar – Vissa ser elsparkcyklar som ett smidigt och miljövänligt sätt att ta sig fram genom staden medan andra anser att de är livsfarliga. Flera uttrycker oro över bristande efterlevnad av trafikregler, aggressiva körstilar och att de är farliga för fotgängare, berättar Malin Lundgren på NTF Väst. – Många missar att elsparkcykel faktiskt klassas som en cykel i de flesta fall. Det handlar om var man får köra och hur elsparkcykeln och du som förare ska vara utrustad. Vi behöver öka kunskapen om vad som gäller. Inte minst hos föräldrar som skjutsar sina barn på elsparkcyklar eller låter barnen köra själva utan hjälm, menar Malin Lundgren, NTF Väst.
Via TT, mån 18 sep 2023
23% saknar kunskap om att parkering inte är tillåten på gångbanor, trottoarer och cykelbanor. - Många missar att elsparkcykel faktiskt klassas som en cykel i de flesta fall. Det handlar om var man får köra och hur elsparkcykeln och du som förare ska vara utrustad. Vi behöver öka kunskapen om vad som gäller. Inte minst hos föräldrar som skjutsar sina barn på elsparkcyklar eller låter barnen köra själva utan hjälm, menar Malin Lundgren, NTF Väst. NTF:s enkätundersökning genomfördes av Nordic Viewpoint under två veckor i augusti 2023. Totalt svarade 1023 personer från följande städer: Borås, Eskilstuna, Gävle, Göteborg, Halmstad, Helsingborg, Jönköping, Linköping, Lund, Malmö, Norrköping, Stockholm, Uppsala, Varberg, Västerås och Örebro.
Där svarade hela 33% att de inte känner till lagkravet om hjälm och 22% vet inte att det är förbjudet att skjutsa på en elsparkcykel. - Vi är inte förvånade över resultatet. Vi ser föräldrar som skjutsar sina barn på elsparkcyklar till skolan och vi ser barn som kör utan hjälm. Och att parkeringsreglerna inte följs har ju länge varit en het fråga, säger Malin Lundgren, verksamhetschef på NTF Väst. Många negativa till elsparkcyklar Statistiken visar att antalet olyckor där elsparkcyklar är inblandade ökar. Förarnas beteende och brist på kunskap gör att många är negativt inställda till elsparkcyklar som fordon. - Vissa ser elsparkcyklar som ett smidigt och miljövänligt sätt att ta sig fram genom staden medan andra anser att de är livsfarliga. Flera uttrycker oro över bristande efterlevnad av trafikregler, aggressiva körstilar och att de är farliga för fotgängare, berättar Malin Lundgren på NTF Väst.
Förarnas beteende och brist på kunskap gör att många är negativt inställda till elsparkcyklar som fordon. - Vissa ser elsparkcyklar som ett smidigt och miljövänligt sätt att ta sig fram genom staden medan andra anser att de är livsfarliga. Flera uttrycker oro över bristande efterlevnad av trafikregler, aggressiva körstilar och att de är farliga för fotgängare, berättar Malin Lundgren på NTF Väst. Nästan 30% har inte koll på förbudet att köra på gångbanor och trottoarer. 23% saknar kunskap om att parkering inte är tillåten på gångbanor, trottoarer och cykelbanor. - Många missar att elsparkcykel faktiskt klassas som en cykel i de flesta fall. Det handlar om var man får köra och hur elsparkcykeln och du som förare ska vara utrustad. Vi behöver öka kunskapen om vad som gäller.
I september förra året infördes nya regler för elsparkcyklar. Målet var att förbättra framkomligheten, trafiksäkerheten och skapa trygghet för alla de som rör sig på våra gångbanor. Men reglerna är oklara för många och flera är negativt inställda till elsparkcyklar som en del av stadstrafiken. Uppgifterna kommer från en enkät som på uppdrag från Nationella trafiksäkerhetsförbundet NTF genomförts för att undersöka kännedomen om reglerna för elsparkcyklar. Drygt 1000 personer från 16 städer där det finns uthyrning av elsparkcyklar svarade. Resultaten visar att det finns delade meningar kring allmänhetens förståelse och upplevelser av detta transportalternativ. Okunskap om både nya och tidigare regler De nya reglerna gäller parkeringsförbud på gångbanor, trottoarer och cykelbanor samt körförbud på gångbanor och trottoarer. Men ett år efter att de nya reglerna infördes har majoriteten alltså inte koll på vad som gäller.
Morgon i P4 Sjuhärad, mån 18 sep 2023
Nej, vi hade aldrig hittat dig. Det var det om solroser. Jag såg fina solroser och stannade som man gör. Och så hittade jag att de fick man plocka om man betalade. Jag läser om elsparkcyklar i Aftonbladet. Antalet olyckor med dessa ökade med över 30 % från 2021 till 2022. Det här visar statistik från Transportstyrelsen. Samtidigt kommer rapporter från Trafiksäkerhetsorganisationen, NTF, att två av tre personer inte har koll på de nya reglerna som infördes i september förra året. Han som är verksamhetsansvarig på NTF, Lars Nordqvist, sa att det är skrämmande att få veta vad som gäller. Det ska vara lätt att göra rätt. Då påminner vi er vad som gäller. Att barn under 15 år ska ha hjälm när de kör elsparkcykel. Det är förbjudet att skjutsa på en elsparkcykel. Det är förbjudet att köra på gångbanor och trottoarer. Det är förbjudet att parkera på gångbanor
Morgon i P4 Halland, mån 18 sep 2023
Men cyklarna ligger inte varmt om hjärtat. Nej, det blir väldigt varmt i mig. Jag liksom blir röd i ansiktet när jag börjar prata om dem. Så fort en nyhet om dem kommer så vill du gärna slifta den. Och det som är så intressant, hitta en positiv nyhet om de här. Nu har jag inte hittat en. Nu rullade det in en nyhet från NTF, känner du till? Ja, det är de som sysslar med trafiksäkerhet. Ja, Nationella trafiksäkerhetsförbundet. De har gjort en liten undersökning. Tusen personer i 16 städer har svarat på en undersökning. Och även här i Halland antar jag då, för vi har ju mycket elsparkcyklar här. Jag vågar inte lova men... Jag ser här nu faktiskt samma undersökning. Halmstad och Varberg är med bland de som har svarat.
Men cyklarna ligger inte varmt om hjärtat. Nej, det blir väldigt varmt i mig. Jag liksom blir röd i ansiktet när jag börjar prata om dem. Så fort en nyhet om dem kommer så vill du gärna slifta den. Och det som är så intressant, hitta en positiv nyhet om de här. Nu har jag inte hittat en. Nu rullade det in en nyhet från NTF, känner du till? Ja, det är de som sysslar med trafiksäkerhet. Ja, Nationella trafiksäkerhetsförbundet. De har gjort en liten undersökning. Tusen personer i 16 städer har svarat på en undersökning. Och även här i Halland antar jag då, för vi har ju mycket elsparkcyklar här. Jag vågar inte lova men... Jag ser här nu faktiskt samma undersökning. Halmstad och Varberg är med bland de som har svarat. Mycket bra. Då har vi ju Halländska representation.
Nej, vi hade aldrig hittat dig. Det var det om solroser. Jag såg fina solroser och stannade som man gör. Och så hittade jag att de fick man plocka om man betalade. Jag läser om elsparkcyklar i Aftonbladet. Antalet olyckor med dessa ökade med över 30 % från 2021 till 2022. Det här visar statistik från Transportstyrelsen. Samtidigt kommer rapporter från Trafiksäkerhetsorganisationen, NTF, att två av tre personer inte har koll på de nya reglerna som infördes i september förra året. Han som är verksamhetsansvarig på NTF, Lars Nordqvist, sa att det är skrämmande att få veta vad som gäller. Det ska vara lätt att göra rätt. Då påminner vi er vad som gäller. Att barn under 15 år ska ha hjälm när de kör elsparkcykel.